Survivalkit voor de examens

Survivalkit voor de examens

Binnenkort zitten studenten er weer middenin : de blokperiode en de examens. Een intense tijd voor wie dikke cursussen onder de knie moet krijgen en zich op het moment van het examen moet bewijzen. ook voor veel ouders zijnde examens een beproeving.

Josefien sluit zich een paar weken op in haar kamer. Max vindt zichzelf veel productiever als hij in de bib studeert tussen soortgenoten. Elias is ‘s ochtends echt geen mens, hij slaapt liever uit en studeert vanaf de namiddag tot een stuk in de nacht. 

Elke student ontwikkelt uiteraard zijn eigen studiemethodes. Hierbij enkele tips!

  1. Planning is alles 

als je examenrooster bekend is, kan je je blokplanning opstellen. Verdeel de leerstof in overzichtelijke en logische volumes. Ideaal is dat je alles samengevat en geleerd hebt voor de blokperiode begint. in de examenperiode zelf kan je dan de leerstof herhalen, verbanden leggen en jezelf vragen stellen.

2.  50 minuten studeren + 10 minuten pauze

Acht uur per dag studeren is niet evident. Je kan het leren door je studie- uren stapsgewijs op te bouwen en hierbij na elke 50 minuten studeren 10 minuten pauze te nemen. ons concentratievermogen verslapt immers na 45 tot 60 minuten. In die pauze even bewegen of iets drinken maakt je weer fris. Het kan uiteraard ook zijn dat je liever een hoofdstuk afwerkt en dan pauze neemt.

3.   Elk half uur een beweegsnack

Uren aan een stuk stilzitten laat je lichaam en geest indommelen. Spring geregeld recht, wandel rond, doe een paar yoga-oefeningen, enkele dit-ups.

4.   Uurtje intensief sporten

Als je graag sport, probeer dan trouw te blijven aan je sportmomenten of trainingen. Die doen je goed en zorgen voor een totale ontspanning. Je lichaam maakt endorfines aan, chemische stoffen die je vrolijk maken en stress bestrijden. Bovendien laat bewegen ook je brein beter functioneren.

5.   Leerstof verwerk je in je slaap

Wist je dat je hersenen tijdens je slaap de leerstof verwerken en ordenen? Gun jezelf daarom zeker voldoende slaap in de blok- en examentijd. En wil je je op de examendag goed kunnen concentreren, dan zal je merken dat dit beter lukt met een minimum aantal uren slaap. Hoeveel dit is, hangt af van je persoonlijk slaap-DNA.

6.   Drink voldoende water

Zet je fles binnen handbereik tijden het studeren en het examen. Als je dorst hebt, ben je immers sneller afgeleid. Als je dagelijks 1,5 tot 2 liter drinkt in kleine teugjes, dan ben je goed bezig.

7.   examen in zicht

Leer de laatste 24 uur geen nieuwe leerstof meer. Focus op het herhalen van wat je al geleerd hebt. Informeer waar het examen doorgaat en vertrek op tijd, zodat je rustig aan de start kan verschijnen. Gun jezelf een rustig momentje net voor het examen. Probeer een paar keer diep in en uit te ademen. Scan eerst alle vragen en start met deze waar je het antwoord op weet. Geloof in jezelf en ga ervoor!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *